Monday, December 15, 2008

mari menanam pokok :D

Pada Sabtu lepas, 13.12.08 aku join xtvt tree planting kat Ladang Sua Betong, Port Dickson.

Selari ngn kecintaan aku pada kehijauan pokok2 jadi aku tanpa berfikir panjang terus je bagi nama utk join xtvt anjuran syarikat aku ini.

Bertolak dari ofis dekat pkl 9pg. sampai ladang Sua Betong 10.30pg. disambut oleh kakitangan ladang terdiri drpd estate manager, asst mgr dan ramai la lagi.

suasana estet Sua Betong mmg berbeza dgn estet yg aku pernah tgk. sebaik bas masuk ke perkarangn estet, rumah banglo milik mgr estet tersergam indah. diikuti dgn rumah asst mgr yg tidak kurang besarnya. suasana sekeliling yg bersih, pokok2 bunga dikiri kanan jalan, air pancuran dgn dilatari logo company aku, buat aku rasa kagum seketika. kemudian aku nmpk rumah2 pekerja2 estet yg bercat kuning. semuanya nampak teratur dan bersih. aku terasa mcm aku di suatu kawsn perumahn di kampung2. bknnya di estet.

turun je dari bas kami dibawa masuk kedlm dewan. juadah nasi lemak tersedia utk kami. lepas mkn kami diberi taklimat utk xtvt tree planting. apa yg menarik kami akan menanam pokok yg 'endemic' di Sarawak. Enkabang Jantung namanya. hanya ada di Sarawak. dan kami akan menanam pokok tersebut di tanah semenanjung. demi kelansungan hidup utk spesis pokok yg unik di Sarawak.

selepas mkn kami naik van ke lokasi penanaman pokok. sampai dilokasi cangkul sudah menunggu. setelah melihat demo oleh estate mgr cara2 utk menanam pokok, kami terus memulakan xtvt.

aku rasa gembira sgt sepjg xtvt ni dibuat. dah lama aku tak pegang cangkul. dan aku rasa teruja yg amat sgt. aku hrp poko2 yg aku tanam akan tumbuh besar dan subur demi utk manfaat semua.

w'pn usaha kami ini kecil kami mengharapkan faedah yg besar utk generasi akan dtg, juga dlm usaha utk memastikan bumi kita kekal dlm kehijauan.










No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...