Sunday, October 31, 2010

adab sopan.segan silu.

kalau tgk bangsa dizaman dahulu, baik di barat @ timur, cara berpakaian mereka amatlah sopan.

kalau mat salleh, kaum perempuan dgn gaun labuh berlapis2,berlengan panjang. sopan je.

perempuan jepun pulak dgn kimono yg juga berlapis2 dan labuh. menutup dada dan kaki lengkap berstokin lagi.

begitu juga dgn perempuan melayu dgn kebaya dan baju kurungnya.

semuanya nampak sopan dan sedap mata memandang.

tp zaman sekarang, semuanya dah tak macm dulu.semakin zaman berubah semakin hilang segan dan silu di kalangan manusia.

bermulalah gejala yg membawa keruntuhan moral dan kesan yg menakutkan.

wahai insan yg bernama perempuan, peliharalah sopanmu.segan dan malu.sedangkan untuk mengadap pencipta kita pun kita diwajibkan menutup aurat dan menjaga adab sopan (mengerjakan solat dan jenazah kita dikafankan) apatah lagi didepan manusia yg tidak kita kenali...

"wanita yg terbaik adalah wanita yg tidak dipandang dan tidak memandang..." Saidatina Aisyah

Friday, October 15, 2010

Sultan Muhammad Al-Fateh

HADIS RASULLAH SAW TENTANG PEMBEBASAN CONSTANTINOPLE

Sabda Rasulullah s.a.w. ketika menggali Parit Khandaq; “..Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera……”

(Hadis riwayat Imam Ahmad)

tersentuh hati aku ni bila tau kisah Sultan Muhammad Al-Fateh.seorang pemimpin yg tinggi ilmu agama dan ilmu dunia.kisahnya aku dgr dari adik lelaki aku yg dtg jemput aku mkn tengahari tadi.akhirnya aku jumpa link yg berguna utk sesiapa saja yg nak tau kisah lebih lanjut pasal beliau yg disebut sendiri oleh baginda Rasulullah SAW 800thn sebelumnya.semoga kita beroleh kebaikan.

http://satuperkongsian.wordpress.com/2007/06/26/sultan-muhammad-al-fateh-dan-pembukaan-costantinople

Wednesday, October 13, 2010

burung kelicap

aku dulu ms sekolah penah minat ngn burung kelicap.burung tu kecik sgt.penah nmpak dia masukkan paruh dia yg halus dan panjang dlm kelopak bunga utk menghisap madu.

uniknya burung ni ialah dia leh terbang mengundur.and they can flapping their wings up to 90 times/second.their speed can be exceeded 54km/h.

Subhanallah

kdg2 bila aku tgk serangga2 yg kecil yg aktif bergerak kesana kemari aku rasa takjub dgn tingginya ilmu Allah menjadikan mereka boleh begerak.bagaimana sistem organ dlmn mereka dgn saiz yg kecil itu...mampu menggerak dan menghidupkan mereka.

Ya Allah.Kaulah pentadbir sekelian apa yg dilangit dan dibumi...ampunilah segala dosa-dosaku Ya Allah...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...