Tuesday, October 21, 2008

hidup ats dunia ini

hidup ni kdg2 membosankan. rutin hari2 bgn pagi nak kena gi kerja. tp kalo tak gi kerja cm mn nk teruskan hidup ats dunia yg serba mencabar ni kan.

aku penah ckp kt mak. "kalau mak tak keguguran dulu kak long tak dak kat ats dunia ni. kan senang" (sblm mengandungkan aku, mak pernah keguguran kandungan pertamanya)

mak tersentak. mak tanya nape ckp cm tu. aku bagi jawapan. spontan. "hidup atas dunia ni pun penuh ngn dosa. mati nanti tak tahulah nasib cm mn"

mak hanya diam.

sebnrnya byk benda yg aku rasa baik utk aku kalau aku tak hidup kt ats dunia ni. aku berdosa kan sbb fikir cm tu. sebab setiap yg Allah ciptakan dan aturkan tu ada sebab musababnya.

tapi bila hidup kita ni tak berpihak pd kita, maksudnya bila kita tak sebertuah org lain, kita akan rasa hidup ni tak adil utk kita. bila kita ditimpa musibah kita akan betanya2 dgn sedih nape semua ni jadi kt kita. nape kita. nape bkn org lain.

tp semua tu sbnrnya ujian Allah utk kita. utk kita sedar kita ni berTuhan dan tempat utk kita menyerah dan bergantung nasib hanyalah padaNya yg Esa.

kdg2 ujian yg Allah bg kt kita adalah utk tebus dan bersihkn kita dr dosa2 kita. cam aku yg byk dosa ni, sbb tulah Allah uji aku. Ujian yg pernah buat aku rasa cm aku terperosok jauh dlm lubang yg dalam dan gelap. hidup aku seakan lumpuh. hati dan perasaan aku hancur dan luluh. aku menangis dan meraung sorang2. sedih, kecewa dan air mata adalah teman aku. siang dan mlm. aku tertanya2 kenapa semua tu jd kt aku. kenapa itu dan ini. aku menyesal ats takdir hidup aku. (Ya Allah. ampuni aku. hambaMu yg maha lemah dan maha hina ini Ya Allah)

sampailah Allah temukan aku dgn seseorg. yg byk bantu aku. bantu aku utk bangkit dan kembali gembira dgn hidup. aku bersyukur ditemukan Allah dgnnya. terima kasih.

tanpa ujian bukanlah hidup namanya. tanggungjawab hidup ats dunia ni, lakukan perintah Allah dan tinggalkan larangan Allah. as simple as that. senang je ckp kan, tp?

...cam aku...yg byk dosa ni, yg semakin tua ni,bila la nk insaf agaknya...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...