Wednesday, July 23, 2008

cak!

huh. dah lama tak masuk blog sendiri ni, dok baca blog org ja.

aku lak bz sejak dua menjak ni. bz ngn keje, bz dok baca blog2 yg ada cerita pasal politik semasa yg dok melanda negara aku yg tercinta ni.

kdg2 rasa cm malas nk amik tau psl politik ni. nak amik sikap wait n see. nk tgk sejauh mana sandiwara politik nk pergi. tapi, aku sakit ati dan mata bila hari2 dlm berita tv, paper sume citer pasal politik. wat malu kt org luar je bila tau apa yg dok melanda negara aku yg tercinta skrg ni. lps satu, satu drama yg keluar. lepas satu, satu cerita yg keluar. semua pasal dorang. pasal org politik.

apa rakyat malaysia skrg ni semuanya sedang berlapang dada dan kepala menjalani kehidupan seharian? tak de masalah langsung pasal nak teruskan hidup, nak sara keluarga dan anak bini makan? negara tak dilanda mcm2 kes jenayah berat cam culik, rogol, bunuh? tak de langsung pendatang haram cam indon, nepal, bangla, negro dan ntah apa2 bangsa semuanya dr negara dunia ketiga. anak2 melayu bebas dr mcm2 masalah sosial?

owh, sebut psl negro ni, aku nk cerita psl aku ditegur dan diekori oleh mamat negro kt Jusco. aku masa tu dok belek2 suar jeans. kunun nak beli la. pastu adala mamat negro sorg ni tegur aku "eskius me? i am looking for S size" memula tu aku buat bodoh je la sbb aku dok bz cari saiz jeans yg aku nak. pastu dia ulang lagi dialog yg sama. barula aku tau dia tanya aku. aku ckpla "sori, I am not a salesgirl" sambil aku pandang kt 2,3 org salesgirl dok melepak tak jauh dari aku. then, sorg salesgal india dtg. aku terus blah. sbb aku rasa tak sedap ati. aku yg dressing lawa2 ni dia buleh pikir aku ni salesgal. buduh.

yg menguatkan rs tak sedap ati aku bila aku perasan every corner yg aku pergi kt lady dept tu, mesti aku akan teserempak ngn dia. aku dok belek2 blouse pun dia ada dekat ngn aku. hati aku mula berdebar2. sah! hampeh ni mmg dok folo aku. aku cuba nak larikan diri dari dia. pastu aku dgr dia ckp "hello, eskius me..." masa tu aku tak jauh dr dia.

owh, aku mula rasa cm nak pitam. aku cepat2 turun bwh naik escalator. aku tak berani nak pndg blkg. masa tu rasa cam nak selit je dok tepi mana2 jejaka yg ada kt situ. utk rs selamat. haha...

sampai je bwh aku nampak kaunter jual kepok lekor. apalagas, aku pun singgah le nak beli. sebaik aku nk blah nak pi bayaq, mamat negro tu dah ada kt blkg aku! aku tak berani langsung nak pndg muka dia. dia tegur lagi "hello, eskius me"

ya allah, kecut perut aku ni dibuatnya. aku cepat2 masuk dlm kedai bakery utk wat byrn. aku sempat baca doa yg mak suruh aku baca utk keselamatan diri. terkumat kamit mulut aku dok baca doa.

alhamdulillah, bila aku toleh tgk keliling, negro tu dah tak de. ikhtiar terakhir aku, kalo dia folo gak aku, akan ku jerit panggey sekuriti.(eceh, jerit kunun...haha)

pastu aku terus kuar dari Jusco. aku terus balik. dan aku masih baca doa yg sama.

pesanan dari aku:
- jgn mudah terpedaya ngn org luar yg tidak kita kenali.
- bacalah doa utk keselamatan diri. insyaAllah, kita akan dilindungiNya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...