Monday, June 2, 2008

k.u.m.b.a.n.g




*ruas kaki depan dah patah. kesian...



Aku dari kecik lagi mmg suka main ngan kumbang. Mungkin sebab aku dibesarkan di dalam suasana kampung, jadi serangga cam kumbang dah jadi mainan. Seronok dibelek-belek dan semacam sumber hiburan kot…hehe.

Aku terdedah dgn suasana kampung bermula sedari aku darjah satu. Tinggal dengan Tok dan Tok Wan buat aku bebas dgn dunia aku sendiri. Seingat aku, setiap hari aku habiskan masa dgn bermain. Balik dari sekolah, salin saja uniform, aku akan bergegas keluar rumah. Ikut kawan-kawan yg lebih tua daripada aku mandi sungai. Tok tak pernah nak larang aku keluar rumah. Bermain dgn kawan-kawan.

Tok Wan pulak dah tak berapa sihat. Hanya duduk di sisi katil ditingkat bawah. Setia dgn rokok daunnya. Sampai sekarang aku suka dgn bau asap rokok daun. Bau yang akan buat aku ingat pada Tok Wan.

Semalam aku keluar. Balik rumah aku jumpa seekor kumbang. Terlentang dilantai simen di luar rumah aku. Aku angkat dengan rasa suka yg amat. Kumbang tanduk lak tu. Aku suka! Hehe…

Ni lah dia aku kenalkan, Bobo. Lepas sesi bergambar, Bobo terbang melalui tingkap. Tinggi dan tinggi. Akhirnya Bobo hilang dibalik bumbung rumah aku.

Aku iringi pemergian Bobo dgn senyuman. Semoga ketemu lagi…

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...